zdraví podle jednotlivých měsíců

28. července 2010 v 10:31 | verunnka |  Péče o zdraví
Zdraví podle kalendáře

Velmi těsně souvisí s orgánovými hodinami.
Už víme že se biologický rok liší od kalendářního.Podle čínské mediciny existuje spojení mezi vnitřními orgány.A také s ročními obdobími.
JARO- období znovuzrození-jsme otevřeni narůstající energii,jejíž růst podporují teplejší dny a sluníčko.
Je doporučováno jíst sladká jídla-pokud možno vynechávat jídla kyselá.
LÉTO-období velké aktivity a růstu.Doporučováno jíst lehká jídla.

PODZIM-oddech po letní bujarosti a aktivitě,organismus střádá energii na zimu.Doporučeno jíst med,semínka,mléčné výrobky,ovoce.
ZIMA- klid v celém organismu.Doporučeno jíst maso,cibuli,česnek,a listovou zeleninu.
LEDEN
V lednu je nejvíce ohrožen močový měchýř.
Projevuje se hlavně po stránce psychické-ztráty nálady-ale i menší potíže při  močení.
Je nutný-už známý pitný režim-7-10 sklenic vody denně-tak se zvýší průtok močovým ústrojím a tím i odplavování bakterií z těla.
Bolesti a pálení močového měchýře může zmírnit i sedací koupel.
Je dobré posilovat imunitu-echinacea-snižuje riziko infekce močového měchýře-zvyšuje průtok moče a její kyselost.
Dále pak čaj z kopřiv a medvědice lékařské.Prevencí je pití brusinkové šťávy,která okyseluje moč a zabraňuje bakteriím zachytit se na sliznici měchýře.
K okyselení moči hodně přispívá i vitamic C.

ÚNOR
V únoru jsou podle čínské mediciny nejvíce ohroženy ledviny.
Projevuje se bolestmi kloubů kolen-hlavně z vnitřní strany.Při dysfunkci pravé ledviny bolí levé koleno a obráceně.A objevují se otoky.
Velmi důležitý je pitný režim-aby se moč naředila.Omezit kávu a čaj, omezit solení a živočišné bílkoviny.
Zvýšit příjem ovoce,zeleniny a potravin bohatých na draslík.Je dobré pít čaje s diuretickým efektem-čistící, kopřivový,brusinková šťáva.Pijí se 2-3 šálky denně.

BŘEZEN

V březnu je podle tradiční čínské mediciny potřeba posilovat ŽLUČNÍK.
Jeho slabost a dysfunkce se projevují bolesti velkých kloubů-ramena,kyčle,kolena z vnější strany,lokty a někdy je napaden i nervový systém.
Prevencí je vyhýbat se tučným a smaženým jídlům, kouření,alkoholu a kávě.Při žlučníkových obtížích je nutné dodržovat přísnou dietu.
Dysfunkce-záněty,ucpání-se dají léčit vlaštovičníkovou tinkturou / ředění D3/-3x15 kapek před jídlem alespoň 40 dnů.
Extrakt bodlákové šťávy může snížit hladinu cholesterolu ve žluči a tím i riziko vytváření kamenů.Stejný účinek má extrakt z kořene pampelišky ve formě kapslí nebo čaje.Přínosem je i pití čaje,který obsahuje hořčiny-např.z pampelišky,zeměžluče a pelyňku.Dobrou funkci žlučníku podporuje také lecitin a lžíce oleje ze lněných semínek.

DUBEN
V dubnu jsou nejvíce ohroženým orgánem játra.
Potíže se projevují zvýšenou teplotou-kolem 37,2 stupně-večer a dlouhodobě a únavou.
Také všechy alergické projevy mají svůj původ v játrech.Játra jsou hlavním orgánem látkové výměny a tak ovlivňují celý organizmus.
Posilujeme je hořkými látkami tzv.hořčinami-ostropeřcec mariánský,smil písečný,vachta třílistá.
Jako posilující preparát se podávají kapsle s mlékem z bodláků,podobný účinek má také extrakt z kořene pampelišky ve formě kapslí nebo čaje.

KVĚTEN

V květnu je tradičně nejvíce zatíženo srdce.Platí to jak pro fyziologickou,tak i pro citovou stránku.
Dysfunkce se projevuje dýchacími problémy,otoky atd.Srdce je sval a jako každý sval potřebuje k svojí práci dostatek výživných látek-hlavně hořčík,dostatek kyslíku-cvičení,sport,pohyb- a nerušenou inervaci-volnou krční a hrudní páteř.
Prevencí proti jeho onemocnění je hlídat si hladinu cholesterolu a vysoký tlak.Některé studie potvrzují příznivý vliv jedné sklenky vína denně.

ČERVEN
V červnu je podle tradiční čínské mediciny nejvíce ohroženo a je třeba posilovat tenké střevo.
Slabost tenkého střeva se může projevit zažívacími obtížemi,bolestmi páteře,plochými nohami,plísněmi.
Nejhorší pro něj je stres,který se projevuje mělkým dýcháním-neschopností nadechnout se do břicha.Proto základním opatřením je naučit se dýchat tak, aby se břicho při nádechu zvětšilo.
Tenké střevo je vstupní branou pro výživné látky,například nedostatek vstřebaného hořčíku se může projevit křečemi v lýtkách.Důležité je zvýšit příjem zeleniny a ovoce,jíst celozrnné pečivo,neloupanou rýži,ořechy a nejrůznější semena-slunečnicová,dýňová-pravidelný pohyb a občasný půst.
 ČERVENEC

V červenci je nejvíce ohrožen krevní oběh.
Potíže se mohou projevovat například změnou srdečního rytmu,tepu,ztěžknutím končetin, mravenčením v nich.
Dbáme na správnou funkci jater,sleziny a nadledvinek.
Při vzniku otoků není vhodný dynamický sport,při němž se vytváří ve svalech větší množství kyselin,které náš lymfatický systém ještě více zatěžují.Mnohem vhodnější jsou dýchací cvičení-joga,relaxace atd.
Velmi rychlý tep lze zpomalit třením kůže nad tepennou krkavicí, kterou si nahmatáme vpředu na krku.Další možností se tzv.Valsalvův manévr-stiskněte si nos,zavřete ústa a silou proti tomu závěru vydechujte vzduch,abyste zvýšili tlak v plicích.Nelekněte se,pokud se vám nafouknou bubínky.

SRPEN
V srpnu je podle tradiční čínské mediciny ohrožen souhrn funkcí souvisejících s tělesným teplem.
V první polovině srpna se potíže  v tomto systému projevují zvyšováním tepla a v druhé polovině spíš jeho nedostatkem.
Na udržování správné hladiny tělesného tepla mají největší vliv játra a lymfatický systém,který se stará o ekologii těla-zbavování se škodlivých látek.
V tomto období je vhodné uměle dodávat ve stravě chybějící zinek a vitamin A.Důležitá je osobní hygiena.

ZÁŘÍ

V září je potřeba posilovat slezinu a slinivku.
V první polovině září je slabým orgánem slezina,to se projevuje snížením obranyschopnosti těla,malou odolností proti infekci,nachlazením,špatným krevním obrazem a stavem bílých krvinek.
Slezina se považuje za jakési lymfatické srdce a má velký vliv na všechny pochody v jeho systému.
V druhé polovině září trpí slinivka,která má na starosti sliznice celého těla.
Proto potíže,které se v tomto období projevují jsou v slizničních orgánech-od poruch trávení,nadýmání,látková výměna,žaludeční a dvanácterníkové vředy,zácpa-přes dýchací potíže až po poruchy v menstruaci.
Prevencí je omezení spotřeby tuků a častější příjem potravy v malých dávkách.

ŘÍJEN
V říjnu je nejvíce ohroženým orgánem žaludek.
Emočně nejcitlivější orgán našeho těla.
Žaludeční potíže bývají většinou následkem problémů slinivky,jater,žlučníku a dvanácterníku.V samotném žaludku to mohou být vředy-projevují se bolestmi v levé části hrudníku,potížemi těsně po jídle,tlaky v horní části břicha a podobně.
Vyvarujte se smažených jídel,kouření,alkoholu a pití kávy.Při plynatosti vylučte ze stravy cibuli,fazole,zelí a další nadýmavé potraviny.
Při problémech zkuste šálek zeleného čaje před jídlem,fenyklové a mátové čaje při plynatosti a nadýmání,pampeliškový čaj při plynatosti a zácpě.

LISTOPAD
V listopaduje potřeba posilovat plíce.
Slabost plic se projevuje v nedostatečnosti samotných plic,většinou špatným dýcháním, spolu s narušením sliznic a přecitlivělou pokožkou.
K tomu obyčejně přistupují poruchy lymfatického systému-zejména v oblasti hrudní kosti.Proto jsou vhodné lymfatické masáže.
Velmi dobrý na dýchací potíže je šalvějový čaj,který pijeme několik dní.
Echinacea se formě čaje,tinktury nebo kapslí nebo dva-tři šálky zeleného čaje denně na posílení imunity.
Čaje z kořene lékořice a ibišku,divizny nebo amerického jilmu na zklidnění zánětu.

PROSINEC

V prosinci je neohroženějším orgánem tlusté střevo.
Potíže nastávají velmi nenápadně menšími mechanickými projevy v pravé spodní části břicha,které se pak začínají přesouvat do levé strany břicha.
Zbytky potravy jsou zde zpracovávány kvasnými a hnilobnými bakteriemi.Kvasné bakterie rovněž vytvářejí některé vitamíny,zejména B12 a K.
Křeče hladkých střevních svalů uvolňuje mátový,heřmánkový a fenyklový čaj.
Důležitá je změna stravovacích návyků,zvýšit příjem vlákniny,omezit příjem ovoce a zeleniny s velkým množstvím zrníček-maliny,rajčata-pravidelně cvičit,nepít alkohol,omezit nápoje sycené oxidem uhličitým a obsahujícím kofein.
JARO

Na jaře se všechno probouzí k novému životu.Slunce,světlo povzbuzují látkovou výměnu ,ale často za nimi pokulhává krevní oběh.Organismus reaguje na kolísání teplot-cévy se rozšiřují,smršťují,což pro tělo představuje určitý stres-jarní unava je tady.Poruchy koncentrace,bolesti hlavy i větší náchylnost k infekcím-jaro je tady.
Co pomůže ?
Hodně pohybu venku-načerpat kyslík.Rozproudíme krevní oběh,odbouráme stresové hormony-budeme lépe spát.
Nastal čas na to organismus připravit-obnovují se nové buňky a tuto přirozenou obměnu můžeme podpořit-DETOXIKACÍ.
Není to žádná věda-větší přísun tekutin,detoxikační dny v podobě jednodenních zeleninových ,ovocných nebo odvodňovacích dní.A kdo má odvahu-půst.
Jak zahnat jarní únavu ?
+ alespoň hodina na čerstvém vzduchu-rozproudí krevní oběh a zvyšuje tvorbu vitaminu D.
+ střídavá sprcha
+ pro osvěžení přes den- omývat předloktí studenou vodou-15-25 sekund nechte téci na předloktí studenou vodu a nechte oschnout
+ vydatně zívejte-rychle zásobíte mozek kyslíkem
TIPY,TRIKY:
Pro prokrvení nohou-
*snažte se občas doma chodit po špičkách
*na vycházce občas zatínejte pěsti
*při dlouhém stání- v obchodě,při žehlení-se občas zhoupněte na špičkách
*při četbě nebo dívání se na televizi-položte nohy na vyvýšené místo

Pro stabilní tlak krve- pro nízký tlak
* jíst méně a častěji
*choďte po špičkách,napněte paže a dělejte kruhy,pumpujte předloktím směrem k tělu.
*před sprchováním - masáž ručníkem-začněte na nohách a pokračujte směrem vzhůru.

Bolesti hlavy:
*masáž obličeje
*lehce vetřít mátový olej do spánků nebo do týlu
*koupele paží v teplé vodě
*napínání svalů v obličeji

LÉTO
A vzhůru do léta.
Pohyb venku,intenzivní světlo sluníčka sebou nese větší životní elán-ale také problémy.
Vyšší teploty nám řádně " topí" a zvedá tělesnou teplotu někdy až o jeden nebo dva stupně.Takovému stavu, který je podobný horečce se organismus brání pocením, rozšiřuje cévy,aby se tělo co nejvíc a nejrychleji ochladilo.
Jak poznáme přehřátí - zarudlý obličej,perličky potu a oteklé nohy.-to jsou viditelné známky.V takové  přípědě vyhledejte stín než vás následek přehřátí dovede k nevolnostem a mdlobám.
Můžeme se bránit-zvýšený přísun tekutin-nejlépe minerálky s vyšším obsahem sodíku a draslíku a ovocné šťávy.
proti kolísání krevního tlaku-položit nohy na vyvýšené místo-v létě nohy zlobí-napuchnou, mravenčí-to se krev hromadí v rozšířených žilách,mohou být i lýtkové křeče.
Střídavá sprcha-teplá-studená a zvednuté nohy jsou tím nejlepším opatřením.
Zlobí nás  nálety hmyzu- pomáhá tea tree olej,nebo olej na bázi citronu,levandule a hřebíčku.Tyto vůně odpuzují komáry,
Hodně potravy s vitaminem B-zvyšuje imunitu proti bodnutí hmyzem.
Pleť potřebuje hodně vlhkosti-je dobré ráno použít sprchu-vlažnou - ne studenou.
Zkušenost-nosím v lahvi se sprejovým uzávěrem minerálku-pochopitelně bez příchutí.Jakmile mám pocit sucha-rozstříknu jemný film okolo obličeje nebo místa,kde ten pocit je-uvidíte -pomáhá.
Zdravý bronz získáte díky vitaminům A,C a E.Tuto kombinaci obsahují především rajčata,špenát a mrkev.Hnědá pleť vám déle  vydrží,když budete jíst hodně ovoce a zeleniny  pít dostatečné množství vody.
Pozor na nadměrné opalování- ale o tom bylo napsáno jinde a hodně.
Choďte co nejvíc bosi-lépe se prokrvují nohy a jsou stimulovány akupresurní body přirozenou masáží-prospívá celému tělu.
Při lehkém úpalu-postižená místa zchladit vlhkými obklady.
Lehce zarudlá místa lze zklidnit koupelí ve vlažném podmáslí-vápník, lecitin,minerální látky a stopové prvky dokážou utišit podrážděnou kůži.Lze i obklady.
TIPY,TRIKY.
Při otocích a mravenčení v nohách- pomůže následující cvik:
Postavte se a pomalu podupávejte napřed pravou a pak levou nohou.Postupně zrychlujte a po dvou minutách dupejte co nejrychleji.Těmito svalovými pohyby uvedete do činnosti žilové čerpadlo.které usnadňuje odtok krve z nohou k srdci. 
Nic není při vedrech účinnější než si po obědě zdřímnout.Biorytmus a trávení se již postaraly o útlum a když se přidá ještě vnější velká teplota-klesne krevní oběh na minimum.Dopřejte si tak 30 minut klidu-vzpomeňtě na obyvatele Středomoří-polední siesta.
PODZIM                                        
Dny se začínají krátit a my se začínáme připravovat na chladné roční období.Častěji se objevují pocity hladu,převládají chutě na vydatné a sladké jídlo,organizmus ve zvětšené míře podléhá únavě a apatii.
Asi 20 % lidí podléhá v tomto období dokonce depresím.
Příčinou je slábnoucí sluneční svit,zejména ultrafialové světlo,které přes den nedostatečně rozkládá spánkový hormon melatonin-člověk je stále unavený a bez elánu.
Tvůrce dobré nálady-serotoninu- je také málo,protože jeho produkce je také závislá na světle.
Nedostatek této látky,která plní úlohu jakéhosi kurýra v nervech vyvolává zesílené pocity hladu a sklíčenosti.
Sladké pomáhá jen na chvilku-ale je doporučeno.Ke zlepšení nálady pomíhají také bylinky-třezalka zahání trudné myšlenky,kořen kava-kava pomáhá proti úzkosti a kořen žeň-šen zvyšuje koncentraci a výkonnost.
Z toho co jste si přečetli je zřejmé - pohyb v přírodě-povzbuzuje krevní oběh.,zvyšuje imunitu v období chřipek a nachlazení.
Také v přírodě nacházíme plno plodů bohatých na vitaminy-Rakytník, šípek / vitamin C/,lískové a vlašské ořechy/ vitamin E/,nebo bezinky a dýně / vitmin B/ nás zásobují dodatečně na to,abychom posílili svůj organizmus. 
TIPY
* Bolí vás často na podzim hlava ?
Dá se vyhnat z těla masážemi-čínská medicina považuje tyto potíže na důsledky poruch tělesných energetických toků.Drážděním určitých bodů prsty dokáže akupresura nahromaděnou energii uvolnit a rozproudit.
Viz masáže na stránkách.
* rotoped-rozproudí krevní oběh stimuluje stehenní a lýtkové svalstvo,stejně jako břicho,pánev a záda.A navíc-likvidujete tukové polštářky.
Ovšem - pokud na něm jezdíte.
* stimulace mozkové kůry-i přes chmurnou  náladu-křížovky,hry-prokrvuje se mozek a zlepšuje náladu.
* a nakonec - balzám na duši
Šálek dobrého čaje při svitu svíčky zahřeje tělo i duši.Příjemné zvuky,vůně a barvy působí blahodárně na mysl a zbavují napětí.
Vyzkoušejte,to co už je na stránkách-teorii barev-jak na Vás působí žlutá, oranžová,červená-podporují prokrvení a působí proti melancholii a apatii.
Vůbec -. můžete vyzkoušet rady ze stránek, je čas i odpovídající počasí-meditujte,relaxujte,smějte se.

ZIMA
A pak hurá do zimy.
Když je v zimě někdy až 16 hodin denně pošmourno, vytváří se v našem mozku velké množství spánkového hormonu.A my se uložíme na gauči a nikdo a za nic nás nevytáhne ven.
Právě v téhle době bychom měli vyhovět vyšší spotřebě spánku a prodloužit noční spaní alespoň na 8 hodin denně.
Ale ne abychom zalezli do pelechu jako medvědi a chtěli vstávat až na jaře.
Musíme se trochu hýbat-abychom nebyli na jaře překvapeni.
Především je zapotřebí trénovat krevní oběh a imunitní systém- má-li zůstat odolný.
Tedy-cvičíme na rotopedu, hýbeme se- pokud možno.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama