Návod na zhotovění náramků přátelství

1. srpna 2009 v 11:34 | verunnka |  Návody ♥
Při vázání náramků si musíte pamatovat několik základních pravidel:
  • Každý uzlík v náramku se skládá ze dvou uzlíků, je to tedy vlastně dvojuzlík.
  • Každým uzlíkem probíhají dvě bavlnky, hlavní nití se váže kolem spodní nitě.
  • Náramky se vždy váží směrem dolů, mají šikmý sklon dolů.
  • Uzlíky je potřeba co nejvíce utahovat, co nejpevněji.
První náramek by měl být určitě proužkovaný. Můžete zkusit náramek z 6 nebo třeba z 8 bavlnek. Tento návod je na náramek z 8 bavlnek.
Samozřejmě můžete použít libovolný počet bavlnek, jak sudý, tak i lichý. Náramky se dají udělat i ze dvou bavlnek - jsou to pak takové slabé tkaničky. Z jedné bavlnky n

áramek udělat nejde :o)
Od každé bavlnky si ustřihněte jednu nit. Ta by měla mít přibližně délku jeden metr. Když později budete dělat silnější náramky a náramky s různými vzory, tak jsou potřeba nitě i delší.
Dávejte si pozor na délku nití a vždy raději ustřihněte trochu delší.
Bavlnky svažte uzlíkem, do uzlíku zapíchněte svírací špendlík a připevněte k nějaké podložce. Nad uzlíkem nechte několik centimetrů na copánek. Plést můžete na koleni nebo třeba na polštářku, který si dáte na klín. Bavlnky seřaďte podle toho, jak chcete, aby po sobě jednotlivé proužky následovaly.
První nití v pořadí je žlutá, takže žlutá bavlnka bude pro tento proužek nití pracovní a ostatní nitě budou spodní. Pracovní nit vždy překrývá uzlíky spodní nitě. Začneme tedy prvním uzlíkem směrem vpravo. Žlutá nit začíná nalevo a směřuje doprava, proto je to uzlík vpravo. Uzlík vpravo uděláme takto: Žlutou nit vezmeme do pravé ruky. Vedlejší oranžovou nit chytíme do levé ruky a napneme. Žlutou bavlnku položíme přes vedlejší zleva doprava, podvlékneme a vzniklou smyčkou protáhneme. Uzlík utáhneme - to znamená, že ho posuneme nahoru. Hlavní nit musíme vést kolmo k vedlejší. Druhou smyčku zhotovíme stejně jako první a pevně přisuneme k prvnímu uzlíku.
Náramky přátelství mají vždy určitý sklon směrem dolů. Náramky se vždy vážou směrem šikmo dolů - doprava nebo doleva, ale nikdy ne zpátky nahoru. Tento sklon musíte vytvořit už první řadou. Takže při vázání uzlíků vpravo je sklon směrem vpravo.
Pokud byste dělali uzlíky směrem vlevo, tak je sklon na druhou stranu a začíná se na druhé straně - tedy napravo. Hlavní nití by pak byla černá.
Všimněte si, že hlavní nit vždy po každém uzlíku změní pozici. Na předchozím obrázku byla před fialovou spodní nití, nyní je už za ní.
Hlavní nití uděláme uzlíky vpravo na všechny spodní nitě.
Takhle vypadá hotový celý jeden proužek. Žlutou bavlnkou jsme udělali uzlíky na všechny ostatní bavlnky, které sloužily jako spodní nitě. Žlutá bavlnka skončila na posledním místě a dál bude sloužit jako spodní nit.
Na další proužek se hlavní bavlnkou stává oranžová. Začneme úplně stejně jako žlutou bavlnkou. V tomto náramku stále děláme jen uzlíky vpravo.
Dokončíme oranžovou řadu a další proužek bude červený.
Takhle vypadá prvních osm řádků. Vystřídali jsme všechny bavlnky a další proužek bude opět žlutou bavlnkou.
Jednotlivé proužky opakujeme až do doby, kdy je náramek dostatečně dlouhý. Potom na konci uděláme obyčejný copánek a na druhém konci rozvážeme uzel a upleteme také copánek. Odstřihneme konce nití a náramek můžeme zavázat na ruku.
První řada je pro začátečníky dost obtížná. Nejlepší je, když vám náramek někdo načne a nebo můžete použít různé pomůcky, které vám poslouží jako vodítko.
Naprosto ideální je kuchyňská svorka, podle níž uděláte několik prvních řad krásně rovně a snadno.

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Miška Miška | Web | 3. srpna 2009 v 11:29 | Reagovat

To jsem vždycky pletla když jsem byla malá :)

2 terka terka | 21. ledna 2010 v 19:13 | Reagovat

okopirovane jsi trapna kdyz neumis udelat vlastni navod

3 Švanda Švanda | E-mail | Web | 30. září 2011 v 6:21 | Reagovat

Pěknej blog

4 šárka šárka | 10. října 2011 v 13:26 | Reagovat

je to   hezki   naramek   ale težki

5 Terezie Terezie | 6. listopadu 2011 v 11:13 | Reagovat

nechápu proč by měla být trapná ty si trapná .... :P ... :D

[2]:

6 Zee King Zee King | Web | 12. srpna 2012 v 19:08 | Reagovat

Vzpomínám si, když jsem byla malá holka, tak jsem tyto náramky pletla vždy u babi na prázdninách s mojí sestřenicí. Zrovna nedávno mě přepadla neodolatelná chuť zkusit si nějaký ten náramek uplést znovu. A taky že jo, napletla jsem zatím jen dva, chystám se i na třetí, ale prozatím nevím, kdo to všechno bude nosit :-D